„Naše úprava oborů středních škol byla největší v historii kraje a vedla k vytvoření 1121 nových míst jen v minulém roce. V této politice budeme pokračovat, aby oborová skladba byla přizpůsobena potřebám regionu. Tím udržíme vysoký podíl přijatých studentů,“ komentoval změny krajský radní pro školství Jan Břížďala (Piráti).
Piráti chtějí, aby v každém okrese bylo k dispozici vzdělání v klíčových oborech, jako jsou IT, technické, stavební, sociální a zdravotní obory. I proto byly nedávno otevřeny nové obory, například praktická sestra v Pelhřimově a IT v Havlíčkově Brodě. Zároveň Piráti podporují větší personální i materiální zapojení firem do odborného vzdělávání.
Dalším cílem programu je odstraňování nerovností ve vzdělávání. Je důležité, aby podpora byla dostupná jak nadaným žákům, tak žákům se speciálními potřebami. Důležitým krokem je také zajištění finančních prostředků pro mládežnické sportovní a jiné volnočasové kluby a organizace. Všechna dotační řízení v těchto projektech musí být transparentní.
„Chceme rozvíjet podporu talentovaných žáků prostřednictvím stipendijních programů a také spoluprací na mezinárodních projektech. Vzdělání by mělo být přípravou na občanský život a zapojení do společnosti, a toto je podle nás ta správná cesta. Snažíme se také zlepšit školní prostředí – jak po stránce interiéru a designu, tak z hlediska bezpečnosti. Podle nás by škola neměla být zašlá stará budova, ale moderní prostor, kde mají žáci k dispozici potřebné vybavení i poradenské služby. Z tohoto důvodu budeme dále vzdělávat učitele v oblasti duševního zdraví mládeže,“ vysvětluje plán Pirátů radní pro školství Jan Břížďala (Piráti).
Posledním pilířem pirátského programu pro školství je podpora učitelů a ředitelů. Piráti chtějí učitelům nabídnout další vzdělávání, které nemusí být zaměřeno pouze na odbornost, ale i na profesní a osobní rozvoj. Břížďala uzavírá: „Budeme pokračovat v mezinárodní spolupráci škol, aby učitelé a ředitelé mohli čerpat zkušenosti a inspiraci i ze zahraničí. Máme například skvěle nastavenou spolupráci s Estonskem, kterou chceme dále rozvíjet. Také bychom chtěli digitalizací ulehčit učitelům a ředitelům od nadbytečné administrativy.“