I proto dnes zavítal na Vysočinu vícepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš (Piráti), který se potkal se zástupci krajského úřadu a probral s nimi zpětnou vazbu k fungování celého systému. “Ještě jednou bych chtěl poděkovat Kraji Vysočina, že jsme mohli servery pro digitalizaci stavebního řízení umístit ve vašem datacentru. Se zástupcem dodavatelské firmy jsme si dnes potvrdili, že vše běží jak má, neevidujeme žádný výpadek a odezva systému běží stále v řádu milisekund,” uvedl Ivan Bartoš.
“Kraj Vysočina je dlouhodobě lídrem v oblasti digitalizace veřejné správy, spravujeme pro stát například Národní kontaktní místo pro přeshraniční výměnu zdravotní dokumentace. A i v oblasti digitalizace stavebního řízení jsme připraveni maximálně spolupracovat, aby systém co nejdříve fungoval ke spokojenosti všech účastníků stavebních řízení. Vážím si proto dnešního setkání, kde jsme mohli probrat s panem ministrem i zástupcem firmy naší zpětnou vazbu a byli jsme ujištěni. Většina z těchto připomínek už se řeší a např. možnost editovat i záměry jiných úřadů bude v systému odstraněna v řádu dnů,” uvedla náměstkyně hejtmana Kraje Vysočina pro oblast regionálního rozvoje, územního plánování a stavebního řádu Hana Hajnová (Piráti).
Přínosů stavebního zákona by mělo být několik. Zákon by měl samozřejmě zrychlit a zjednodušit výstavbu eliminací zbytečné byrokracie. Stavebníkům nyní bude stačit podat jednu žádost a další náležitosti lze vyřídit pohodlně z domova. Zákon také pomůže šetřit čas a peníze, protože kratší povolovací proces bude znamenat nižší náklady na stavbu.
Během dnešního jednání došlo i na otázku výše správních poplatků za malé vodní stavby typu studna nebo domácí čištička vody. “Záležitost výše správních poplatků jsme zdědili od předchozí vlády, respektive od ministerstva zemědělství, které tyto stavby zařadilo mezi tzv. obecné stavby a proto se na ně nyní vztahuje vyšší poplatek deset tisíc korun. Když jsem tuto záležitost zjistil, začal jsem to řešit a včera jsem se dohodl s ministrem zemědělství, že to při nejbližší možné příležitosti opravíme. Jakmile přijde do Sněmovny zákon upravující stavební zákon, např. v souvislosti s obnovitelnými zdroji, jsme připraveni studny, domácí čističky odpadních vod a případně další menší stavby zařadit do kategorie s řádově nižšími poplatky,” upřesnil Ivan Bartoš.
Nový digitální systém stavebního řízení umožní stavebníkům vyřídit veškeré formality online prostřednictvím Portálu stavebníka. Systém zjednodušuje a automatizuje schvalovací procesy, umožňuje sledovat stav řízení online a zlepšuje přehled o plánované i probíhající výstavbě. Úřady budou sdílet informace mezi sebou, což eliminuje potřebu opakovaného předkládání dokumentů stavebníky. Systém také upozorní na případné průtahy ve schvalovacím procesu.
“Díky tomu budeme mít i my, jako krajský úřad, lepší přehled o počtu stavebních řízeních a jejich průběhu. Kdo má tato data, může celý systém lépe řídit a přinášet tak větší efektivitu zejména stavebníkům. Jsem ráda, že zástupci ministerstva dnes přislíbili dopracování manuálu pro stavební úřady, aby všichni úředníci přesně věděli, jak v jednotlivých případech systémem postupovat,” doplnila Hajnová.
Pro zajištění co největšího komfortu při práci v novém systému ministerstvo zajistilo na nákup nové IT techniky pro stavební úřady přes 208 milionů korun z Národního plánu obnovy a 43 milionů ze státního rozpočtu. Díky centrálnímu nákupu se obcím snížila administrativa a vybavení je také po množstevní slevě asi o polovinu levnější ve srovnání s maloobchodními cenami. Pro úřady je vybavení zdarma. Jde o zhruba 4500 počítačů a 9000 monitorů o velikosti 32 palců pro snadnější práci se stavební dokumentací. Tuto techniku už mají i úředníci krajského úřadu a pracují s ní.