Jaké to je vést městskou společnost bez výkonného ředitele v době koronaviru

13. května 2020

13. května 2020, JihlavaStatutární město Jihlava spravuje v současné době celkem 9 městských obchodních společností za účelem podnikání v různých oblastech. Najdete mezi nimi takové, kde má město stoprocentní podíl: Dopravní podnik města Jihlavy, a.s., Služby města Jihlavy s.r.o., Jihlavské vodovody a kanalizace a.s., Správa městských lesů Jihlava, s.r.o., Prádelna a čistírna Jihlava, s.r.o. a HC Dukla Jihlava, s.r.o. A pak i společnosti, kde město stoprocentním vlastníkem není: TENISCENTRUM JIHLAVA, a.s. (podíl města 52,29 %), Jihlavské kotelny, s.r.o. (podíl města 49,16 %) a FC Vysočina Jihlava, a.s. (podíl města 14,29 %). Když jsem se v roce 2018 dostal jako nezávislý kandidát za Piráty do zastupitelstva města Jihlavy (v rámci koalice Žijeme Jihlavou!), začal se psát můj příběh ve společnosti TENISCENTRUM JIHLAVA.

V rámci koaliční dohody jsem byl zhruba před rokem zvolen do představenstva společnosti TENISCENTRUM JIHLAVA a postupně zjišťoval, jak funguje a co se ve společnosti děje. Po odvolání náměstka Jaromíra Kaliny, který byl v té době předsedou představenstva, nastal zlom, po kterém jsem byl v prosinci loňského roku zvolen předsedou představenstva já. Souběžně s tím se řešila situace minoritního akcionáře PSJ, a. s. jeho podíl 43 % byl vzhledem k insolvenci PSJ umístěn do veřejné dražby. První kolo proběhlo v červnu loňského roku, město Jihlava projevilo zájem a ale nabídka nebyla akceptována. Proto proběhlo druhé kolo dražby, kterého se město kvůli administrativní chybě nakonec nezúčastnilo a podíl nakonec vydražila soukromá firma GST sport s.r.o. Nutno podotknout, že i kdyby se město dražby zúčastnilo, nejvyšší nabídku by nepodalo. Zástupci GST byli na začátku letošního roku zvoleni do představenstva a dozorčí rady společnosti a začali jsme s nimi řešit, co bude s Teniscentrem dál.

Aby toho nebylo málo, stala se na začátku března velmi nepříjemná věc, kdy dosavadního výkonného ředitele společnosti postihly náhlé zdravotní komplikace, kvůli kterým je v dlouhodobé pracovní neschopnosti. Protože to bylo nečekané, nestačil vedení společnosti předat někomu jinému. Na představenstvu jsme se proto nakonec domluvili, že dočasně vedení Teniscentra přeberu já z pozice předsedy představenstva. Než jsem se ale stihl rozkoukat, přišlo v polovině března vládní rozhodnutí o vyhlášení nouzového stavu a zavádění karanténních opatření, která pro Teniscentrum znamenala okamžité uzavření provozu. Museli jsme řešit, co se zaměstnanci, nikdo nevěděl, co se bude dít, jak dlouho to potrvá. TENISCENTRUM JIHLAVA má celkem 7 zaměstnanců, z toho výkonného ředitele na nemocenské, 3 správce a 3 recepční, z nichž jedna byla v té době na vlastní žádost ve výpovědní lhůtě. Situace byla tak zamotaná, že ani na úřadě nevěděli, na které zaměstnance můžeme v programu Antivirus žádat a na které ne. Nevědělo se, zda se mzdy počítají z čisté nebo hrubé mzdy nebo zda se započítávají i odvody za sociální a zdravotní. Já jsem neměl ani přístup k bankovnímu účtu, abych mohl zaměstnancům poslat výplaty . To vše bylo navíc zkomplikované faktem, že obchodní rejstřík neobsahuje aktuální data a já namísto předsedy figuruji stále jako člen představenstva. Do celé situace jsem byl hozen doslova po hlavě a musel jsem se s tím nějak poprat. Naštěstí měl pan ředitel ve všem pořádek, takže už se mi celkem podařilo se v tom zorientovat. Obrovský kus práce odvedla naše externí účetní a díky patří také oddělení obchodních společností města Jihlavy. I tak jsou ale dny, které strávím například hledáním čísla jedné konkrétní smlouvy a protože nevím, do kterého šanonu sáhnout, musím většinou prohledat všechny.

Po měsíci a půl nejistoty nakonec přišlo uvolňování opatření a my jsme od 28. dubna otevřeli vnitřní část areálu (squash, badminton, tenis) a od 1. května i tu venkovní (antukové kurty) za dodržení vládou stanovených podmínek (jako je sportování v rouškách, zákaz vstupu do sprch a šaten a dezinfekce rukou před a po sportu). Výpadek provozu se samozřejmě projeví na hospodaření společnosti, zatím odhadujeme ztrátu kolem jednoho milionu korun. To bude velmi citelný zásah nejenom do celkového hospodaření společnosti, ale i do jejího cash flow. Podařilo se nám sice dohodnout odložení splátek úvěru u banky o půl roku, takže můžeme nějakým způsobem fungovat, nicméně je to jenom odsunutí problému v čase. Je pravděpodobné, že pro další fungování budeme muset požádat o finanční výpomoc město. Díky tomu, že se nám podařilo uspět se žádostí v programu Antivirus, jsme dosáhli alespoň na refundaci mezd pro naše zaměstnance po dobu uzavření provozu.

Co by nám v současné situaci nejvíce pomohlo? Určitě aktuální a přesné informace, o které bychom se mohli opřít a díky kterým bychom se s touto krizovou situací dokázali lépe poprat. A v obecnější rovině by nejvíce pomohlo, kdyby lidé začali více sportovat. Kdyby se například podařilo nastavit nějaký dotační titul, který by umožnil sportovcům levněji sportovat na pravidelné bázi. A tím mám na mysli zejména lepší dostupnost organizovaného sportu s trenérem pro mládež.

Osobně by se mi také líbila větší spolupráce mezi městskými společnostmi a městem. Mohl by například vzniknout městský portál s přehledem všech služeb, které město nabízí včetně svých příspěvkových organizací a obchodních společností. Ten by mohl být navázaný na portál občana, kde by člověk využíval svoji jihlavskou kartu (ta už funguje na MHD) a která by se mohla doplnit o další služby – platební funkce, slevy na vstupném například právě do městských sportovních areálů, slevy u obchodníků, provázání s odpadovým hospodářstvím města apod. Ale to už je taková moje osobní vize, jejíž potenciální realizace leží na bedrech městské, případně krajské samosprávy.

Vojtěch Prchal (NK za Piráty, předseda zastupitelského klubu Žijeme Jihlavou!)

Sdílení je aktem lásky

Další podobné články

Další úleva od byrokracie. Vláda schválila třetí antibyrokratický balíček připravený ministrem Michalem Šalomounem

Další úleva od byrokracie. Vláda schválila třetí antibyrokratický balíček připravený ministrem Michalem Šalomounem

Praha, 7. května 2024 – Ministr pro legislativu a předseda Legislativní rady vlády Michal Šalomoun na vládě představil již třetí antibyrokratický balíček. Soubor dalších 29 opatření, která po předchozí konzultaci s jednotlivými ministerstvy kabinetu předložil, má za cíl zjednodušit život podnikatelům, živnostníkům i občanům. Sníží, nebo zmírní množství nadbytečných a zatěžujících povinností, které jim ubírají čas i energii. Schválený materiál navazuje na první a druhý balíček přijaté vládou v předchozích dvou letech a také na Programové prohlášení vlády „zrušit, co je v českém právu zbytečné nebo přestalo dávat smysl: povinnosti, razítka i samotné zákony.“

Známe výsledky Veřejného fóra Kraje Vysočina - vévodí nedostatek lékařů a témata životního prostředí

Známe výsledky Veřejného fóra Kraje Vysočina - vévodí nedostatek lékařů a témata životního prostředí

Jihlava 7.5.2024 - Zastupitelstvo Kraje Vysočina dnes vzalo na vědomí výsledky Veřejného fóra Zdravého Kraje Vysočina 2023, za nejpalčivější téma označili obyvatelé Vysočiny nedostatek lékařského i nelékařského personálu. “Veřejné fórum je už léty prověřený a účinný nástroj, jak zapojit občany do rozhodování a do diskuse o tom, jakými tématy by se mělo politické vedení samosprávy prioritně zabývat,” uvedla pirátská náměstkyně hejtmana Hana Hajnová, pod jejíž záštitou Veřejné fórum proběhlo. Kraj Vysočina uspořádal od roku 2010 už 7 veřejných fór ve spolupráci s Národní sítí Zdravých měst, které je součástí.