Jihlava, 11. srpna 2023 – Radní zodpovědní za školství Kraje Vysočina a Ústeckého kraje si na dva dny prohodili role. Tato unikátní výměna ukázala, jak může Ústecký kraj posílit pedagogickou roli ředitelů škol a inspirovat se modelem Kraje Vysočina, ve kterém školství vede Jan Břížďala (Piráti). Výměna radních představila nový potencionální krok k harmonizaci vzdělávacího systému v ČR a otevírá dveře k dalším podobným iniciativám napříč kraji a vzájemné inspiraci a ukázkám dobré praxe.
“Mnoho ředitelek a ředitelů v Ústeckém kraji je zatíženo administrativní a ekonomickou operativou, kterou jsme v Kraji Vysočina přenesli na příspěvkovou organizaci Projektová kancelář Kraje Vysočina, která jim s tímto pomáhá. Ústecký kraj se tak může inspirovat a posílit pedagogickou roli ředitelů a umožnit jim se více věnovat vzdělávání u nich na školách,” dodává k výměně Jan Břížďala, radní Kraje Vysočina zodpovědný za gesci školství. Obdobnou inspirací je i existence organizace Vysočina Education, která se zabývá dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, rozvíjí leadership ředitelů škol či se podílí na realizaci mezinárodních projektů.
Bříždala (Piráti) si v rámci Ústeckého kraje pochvaloval především využívání zvířecí terapie ve speciálním školství, kterou uplatňují na Speciální ZŠ, MŠ, PŠ a SPC v Ústí nad Labem, kterou navštívil ve čtvrtek 10. srpna společně s ředitelem odboru školství, mládeže a tělovýchovy Ústeckého kraje, Mgr. Romanem Kovářem, který ho i po celou dobu jeho návštěvy doprovázel.
“Ústecký kraj má své inovační centrum, jehož založení je pro nás inspirací v Kraji Vysočina, kde podobné centrum zatím nemáme,” zmiňuje navíc Bříždala ke své návštěvě Inovačního centra Ústeckého kraje (ICUK). Stejně tak si vysočinský radní pochvaloval komunitní zahradu u dětského domova v Krásné Lípě.
Výměna radních prokázala, že je skvělou příležitostí, jak lépe proniknout do specifik vzdělávání a přispět k harmonizaci vzdělávacího systému v České republice. Po konzultaci se zástupci jednotlivých krajů by měla podobná výměna proběhnout i na úrovni ředitelů odborů školství, případně ředitelů a ředitelek jednotlivých škol nebo tuto praxi realizovat napříč jinými kraji. Sdílení dobré praxe je důležité i pro Piráty, a proto jsou otevřeni tuto problematiku řešit i nadstranicky.